Załączniki do postu:
{files}

 

Wykaz tematów projektów edukacyjnych

do realizacji przez uczniów kl.IIa i IIb

w  Publicznym Gimnazjum SamorzÄ…dowym w Dzikowcu

 w roku szk. 2012/2013 z historii i wiedzy o spoÅ‚eczeÅ„stwie

 

Partie w Polsce

 

I. Stęga

4-6 osób

CoÅ› dla ciaÅ‚a i coÅ› dla ducha- Å›wiat Hellenów wiecznie żywy

I. Stęga

2-4 osób

„Wolnego, nie pozwalam!”- sejmy i sejmiki

w Rzeczypospolitej w XVI- XVII wieku

I. Stęga

4-6 osób

Polacy pomagajÄ…

 

I. Stęga

4-6 osób

 

 

 

PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA Z HISTORII

W ZESPOLE SZKÓŁ

IM. KS. PRAŁATA STANISŁAWA SUDOŁA

W DZIKOWCU

 

Nauczyciel przedmiotu:Izabela Stęga

 

ZASADY OCENIANIA Z HISTORII SÄ„ ZGODNE Z ROZPORZÄ„DZENIEM MEN
Z DNIA 7 WRZEÅšNIA 2004 R. W SPRAWIE WARUNKÓW I SPOSOBU OCENIANIA ORAZ WEWNÄ„TRZSZKOLNYM SYSTEMEM OCENIANIA ZESPOŁU SZKÓŁ
W DZIKOWCU OBOWIĄZUJĄCYM OD DNIA 7 PAŹDZIERNIKA 2004 R. oraz ZE ZMIANAMI ZGODNYMI Z ROZPORZĄDZENIEM MEN Z DNIA 20 SIERPNIA 2012r.

I. PROGRAM I PODRĘCZNIKI

Nauczanie historii i spoÅ‚eczeÅ„stwa w szkole podstawowej odbywa siÄ™ wedÅ‚ug programu  „Klucz do historii” autorstwa MaÅ‚gorzaty Lis przy pomocy cyklu edukacyjnego „Klucz do historii” wydawnictwa WSiP, oraz programu nauczania historii i spoÅ‚eczeÅ„stwa w klasach IV – VI szkoÅ‚y podstawowej dopuszczonego do użytku szkolnego przez Ministra Edukacji Narodowej pod numeremDKW – 4014 – 175/99.

 

Nauczanie historii w gimnazjum  odbywa siÄ™ wedÅ‚ug programu „Åšladami przeszÅ‚oÅ›ci”. Program „Åšladami przeszÅ‚oÅ›ci” przeznaczony jest do nauczania historii w klasach I–III gimnazjum. ZostaÅ‚ opracowany wedÅ‚ug RozporzÄ…dzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 6 stycznia 2009 r. w sprawie dopuszczania do użytku szkolnego programów wychowania przedszkolnego, programów nauczania i podrÄ™czników oraz cofania dopuszczenia (DzU nr 4, poz. 18, z 15 stycznia 2009 r.). Ponadto program Å›ciÅ›le dostosowano do serii podrÄ™czników „Åšladami przeszÅ‚oÅ›ci” Wydawnictwa Nowa Era.

 

II. SPOSÓB INFORMOWANIA O WYMAGANIACH NA POSZCZEGÓLNE OCENY

·        nauczyciel informuje uczniów o wymaganiach na pierwszej lekcji,

·        tabele wymagaÅ„ zamieszczone sÄ… w pracowni historycznej,

·        zasady kryterium ocen z historii zamieszczone sÄ… w zeszycie przedmiotowym.

 

III. WYMAGANIA NA POSZCZEGÓLNE OCENY

Do ustalenia oceny stosuje siÄ™ skalÄ™:

6 - celujÄ…cy

5 - bardzo dobry

4 - dobry

3 - dostateczny

2 - dopuszczajÄ…cy

1 - niedostateczny

Oceny bieżące mogÄ… być różnicowane dodatkowo poprzez stosowanie znaku "+"

KRYTERIA OCEN

 

Ocena

 

Opanowane umiejętności i aktywność

 

wiedza

Ocena celujÄ…ca

1.     UczeÅ„ nie tylko potrafi korzystać z różnych źródeÅ‚ informacji wskazanych przez nauczyciela ale również umie samodzielnie zdobyć wiadomoÅ›ci.

2.     Systematycznie wzbogaca swÄ… wiedzÄ™ przez czytanie książek i artykuÅ‚ów o treÅ›ci historycznej.

3.     Wychodzi z samodzielnymi inicjatywami rozwiÄ…zania konkretnych problemów zarówno w czasie lekcji jak i pracy pozalekcyjnej.

4.     Bierze aktywny udziaÅ‚ w konkursach w których wymagana jest wiedza historyczna. Odnosi w nich sukcesy.

5.     Jest autorem pracy wykonanej dowolnÄ… technikÄ… o dużych wartoÅ›ciach poznawczych i dydaktycznych.

6.     Wyraża samodzielny, krytyczny stosunek do okreÅ›lonych zagadnieÅ„ z przeszÅ‚oÅ›ci. Potrafi udowadniać swoje zdanie używajÄ…c odpowiedniej argumentacji bÄ™dÄ…cej skutkiem nabytej samodzielnie wiedzy.

Posiada wiedzę wykraczającą znacznie poza zakres materiału programowego np.
w odniesieniu do określonej epoki, kraju lub zagadnienia. Dodatkowa wiedza jest owocem samodzielnych poszukiwań i przemyśleń.

Ocena

bardzo dobra

1.     Sprawnie korzysta ze wszystkich dostÄ™pnych i wskazanych przez nauczyciela źródeÅ‚ informacji. Potrafi również korzystajÄ…c ze wskazówek nauczyciela dotrzeć do innych  ÅºródeÅ‚ wiadomoÅ›ci.

2.     Samodzielnie rozwiÄ…zuje problemy i zadania postawione przez nauczyciela posÅ‚ugujÄ…c siÄ™ nabytymi umiejÄ™tnoÅ›ciami.

3.     Wykazuje siÄ™ aktywnÄ… postawÄ… w czasie lekcji.

4.     Bierze udziaÅ‚ w konkursach historycznych lub wymagajÄ…cych wiedzy i umiejÄ™tnoÅ›ci historycznych.

5.     RozwiÄ…zuje dodatkowe zadania o Å›rednim stopniu trudnoÅ›ci.

 

Opanował materiał przewidziany programem.

 

Ocena

Dobra

1.     Potrafi korzystać ze wszystkich poznanych w czasie lekcji źródeÅ‚ informacji.

2.     Umie samodzielnie rozwiÄ…zać typowe zadania, natomiast zadania o stopniu trudniejszym wykonuje pod kierunkiem nauczyciela.

3.     RozwiÄ…zuje niektóre dodatkowe zadania o stosunkowo niewielkiej skali trudnoÅ›ci.

4.     Poprawnie rozumuje w kategoriach przyczynowo – skutkowych. Jest aktywny w czasie lekcji.

Opanował materiał programowy w stopniu zadowalającym.

 

Ocena dostateczna

1.     Potrafi pod kierunkiem nauczyciela skorzystać z podstawowych źródeÅ‚ informacji.

2.     Potrafi wykonać proste zadania.

3.     W czasie lekcji wykazuje siÄ™ aktywnoÅ›ciÄ… w stopniu zadowalajÄ…cym.

Opanował podstawowe elementy wiadomości programowych.

Ocena dopuszczajÄ…ca

1.   Przy pomocy nauczyciela potrafi wykonać proste polecenia wymagajÄ…ce zastosowania podstawowych umiejÄ™tnoÅ›ci.

Jego wiedza posiada poważne braki, które jednak można usunąć w dÅ‚uższym okresie czasu.

Ocena niedostateczna

1.   Nawet przy pomocy nauczyciela nie potrafi wykonać prostych poleceÅ„ wymagajÄ…cych zastosowania podstawowych umiejÄ™tnoÅ›ci.

Braki w wiedzy są na tyle duże, że nie rokują one nadziei na ich usunięcie.

 

IV. USTALENIE CZĘSTOTLIWOŚCI KONTROLII SPOSOBY INFORMOWANIA UCZNIA O OCENIE CZĄSTKOWEJ Z DANEJ FORMY AKTYWNOŚCI

Forma aktywności

Sposoby informowania

Częstotliwość

Odpowiedź ustna

Ustnie po odpowiedzi

Przynajmniej 1 x w semestrze

Praca domowa

ustnie lub pisemnie w zeszycie ucznia lub w ćwiczeniach

Przynajmniej 3 x w semestrze

Prowadzenie zeszytu przedmiotowego i zeszytu ćwiczeń

Pisemnie w zeszycie lub w zeszycie ćwiczeń

Przynajmniej 1 x w semestrze, przy każdej odpowiedzi ustnej

Prace dodatkowe

Ustnie lub pisemnie

W zależności od omawianego materiału

Praca w grupie

Ustnie pod koniec lekcji

Na zakoÅ„czenie lekcji, na której wystÄ…piÅ‚a ta forma

Aktywność

Ustnie (3 "+" to ocena bdb)*

Na każdej lekcji

Sprawdzian

Pisemnie

Po każdym dziale

Kartkówka

Pisemnie

Przynajmniej 1 na semestr, dowolna ilość

 

Oceny wystawione przez nauczyciela sÄ… jawne i uzasadnione. UczeÅ„ jest zobowiÄ…zany informować o ocenach rodziców.

V. NARZĘDZIA SPRAWDZAJĄCE STOPIEŃ OPANOWANIA WIADOMOŚCI
I UMIEJETNOÅšCI; ZASADY PRZEPROWADZANIA KLASÓWEK, SPRAWDZIANÓW ORAZ USTALENIE FORM POPRAWIANIA OCENY Z KLASÓWEK

Narzędzie

Zasady przeprowadzania klasówek...

Formy poprawiania

Ustalona ilość w semestrze

Praca klasowa

  • przeprowadzana po powtórzeniu materiaÅ‚u, wpisana do dziennika;
  • zapowiadana tydzieÅ„ wczeÅ›niej,  omówiony jest jej zakres oraz kryteria wymagaÅ„.
  • praca klasowa do wglÄ…du dla rodziców na spotkaniach indywidualnych u nauczyciela przedmiotu
  • sprawdzenie i oddanie poprawionych prac w ciÄ…gu tygodnia
  • uczeÅ„ poprawia ocenÄ™ niedostatecznÄ… w terminie ustalonym z nauczycielem, nie później niż tydzieÅ„ od omówienia poprawionej pracy klasowej

Po przerobieniu działu, maksymalnie 3 w semestrze.

Kartkówka

  • obejmuje materiaÅ‚wyÅ‚Ä…cznie z 3 ostatnich lekcji,
  • nie jest zapowiadana
  • sprawdzenie i oddanie w ciÄ…gu tygodnia
  • nie podlega poprawie

Przynajmniej 1 x w semestrze, dowolna ilość

 

 

Prace klasowe są obowiązkowe i jeśli uczeń opuścił pracę klasową z przyczyn losowych, powinien napisać ją w terminie uzgodnionym z nauczycielem. Ponowne nieprzystąpienie do sprawdzianu kończy się wpisaniem oceny niedostatecznej do dziennika.

Na koniec semestru nie przewiduje siÄ™ pracy klasowej zaliczeniowej.

VI. USTALENIE ILOŚCI PRAC DOMOWYCH, CZĘSTOTLIWOŚCI ORAZ CZASU NA ICH PRZYGOTOWANIE

Rodzaj pracy domowej

Częstotliwość ich zadawania

Czas na przygotowanie pracy przez ucznia

Uzupełnianie ćwiczeń

na bieżąco

na kolejnÄ… lekcjÄ™

Ustne utrwalenie lekcji

na bieżąco

na kolejnÄ… lekcjÄ™

Dodatkowa praca

w zależności od omawianego materiału

uzgadniany z uczniem

 

VII. ZESZYT PRZEDMIOTOWY I ZESZTY ĆWICZEŃ

UczeÅ„ ma obowiÄ…zek prowadzenia zeszytu przedmiotowego, w którym powinny znajdować siÄ™ zapisy tematów, notatki, zapisy poleceÅ„ ustnych lub pisemnych prac domowych, miejsce na korespondencjÄ™ z rodzicami.

Zeszyt powinien być prowadzony systematycznie. W przypadku nieobecności ucznia w szkole, powinien go uzupełnić.

Uczeń ma obowiązek prowadzenia zeszytu ćwiczeń.

Brak zadania, zeszytu (lub ćwiczeÅ„), w którym należaÅ‚o odrobić zadanie domowe zaznaczony zostaje w dzienniku.

VIII. NIEPRZYGOTOWANIA

UczeÅ„ ma prawo zgÅ‚osić w ciÄ…gu póÅ‚rocza 2 nieprzygotowania, które obejmujÄ…:

- brak zadania domowego,

- odpowiedź,

- kartkówka.

Nieprzygotowanie powinno być zgłoszone przez ucznia przed lekcją.

 

IX. PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA - PODSUMOWANIE

 

1. W ciÄ…gu semestru uczeÅ„ powinien zdobyć przynajmniej 3 oceny (w miarÄ™ możliwoÅ›ci z różnych form oceniania).

2. Oceny klasyfikacyjne semestralne i koÅ„cowe ustala nauczyciel przedmiotu biorÄ…c pod uwagÄ™ wszystkie oceny czÄ…stkowe, ze szczególnym uwzglÄ™dnieniem ocen z dÅ‚uższych sprawdzianów pisemnych,
a w przypadku oceny koÅ„cowej (rocznej) również oceny semestralnej.

3. W ocenie prac pisemnych przyjmuje się procentowy wskaźnik przeliczenia punktacji pracy zgodnie z zasadami ustalonymi w Szkolnym Systemie Oceniania.

 


Wstawił: Izabela Stęga, 2012-10-07 22:06