Wykaz tematów projektów edukacyjnych
do realizacji przez uczniów kl.IIa i IIb
w Publicznym Gimnazjum SamorzÄ…dowym w Dzikowcu
w roku szk. 2012/2013 z historii i wiedzy o społeczeństwie
Partie w Polsce
|
I. Stęga
|
4-6 osób
|
CoÅ› dla ciaÅ‚a i coÅ› dla ducha- Å›wiat Hellenów wiecznie żywy
|
I. Stęga
|
2-4 osób
|
„Wolnego, nie pozwalam!”- sejmy i sejmiki
w Rzeczypospolitej w XVI- XVII wieku
|
I. Stęga
|
4-6 osób
|
Polacy pomagajÄ…
|
I. Stęga
|
4-6 osób
|
PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA Z HISTORII
W ZESPOLE SZKÓÅ
IM. KS. PRAÅATA STANISÅAWA SUDOÅA
W DZIKOWCU
Nauczyciel przedmiotu:Izabela Stęga
ZASADY OCENIANIA Z HISTORII SÄ„ ZGODNE Z ROZPORZÄ„DZENIEM MEN
Z DNIA 7 WRZEÅšNIA 2004 R. W SPRAWIE WARUNKÓW I SPOSOBU OCENIANIA ORAZ WEWNÄ„TRZSZKOLNYM SYSTEMEM OCENIANIA ZESPOÅU SZKÓÅ
W DZIKOWCU OBOWIĄZUJĄCYM OD DNIA 7 PAŹDZIERNIKA 2004 R. oraz ZE ZMIANAMI ZGODNYMI Z ROZPORZĄDZENIEM MEN Z DNIA 20 SIERPNIA 2012r.
I. PROGRAM I PODRĘCZNIKI
Nauczanie historii i spoÅ‚eczeÅ„stwa w szkole podstawowej odbywa siÄ™ wedÅ‚ug programu „Klucz do historii” autorstwa MaÅ‚gorzaty Lis przy pomocy cyklu edukacyjnego „Klucz do historii” wydawnictwa WSiP, oraz programu nauczania historii i spoÅ‚eczeÅ„stwa w klasach IV – VI szkoÅ‚y podstawowej dopuszczonego do użytku szkolnego przez Ministra Edukacji Narodowej pod numerem: DKW – 4014 – 175/99.
Nauczanie historii w gimnazjum odbywa siÄ™ wedÅ‚ug programu „Åšladami przeszÅ‚oÅ›ci”. Program „Åšladami przeszÅ‚oÅ›ci” przeznaczony jest do nauczania historii w klasach I–III gimnazjum. ZostaÅ‚ opracowany wedÅ‚ug RozporzÄ…dzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 6 stycznia 2009 r. w sprawie dopuszczania do użytku szkolnego programów wychowania przedszkolnego, programów nauczania i podrÄ™czników oraz cofania dopuszczenia (DzU nr 4, poz. 18, z 15 stycznia 2009 r.). Ponadto program Å›ciÅ›le dostosowano do serii podrÄ™czników „Åšladami przeszÅ‚oÅ›ci” Wydawnictwa Nowa Era.
II. SPOSÓB INFORMOWANIA O WYMAGANIACH NA POSZCZEGÓLNE OCENY
· nauczyciel informuje uczniów o wymaganiach na pierwszej lekcji,
· tabele wymagaÅ„ zamieszczone sÄ… w pracowni historycznej,
· zasady kryterium ocen z historii zamieszczone sÄ… w zeszycie przedmiotowym.
III. WYMAGANIA NA POSZCZEGÓLNE OCENY
Do ustalenia oceny stosuje siÄ™ skalÄ™:
6 - celujÄ…cy
5 - bardzo dobry
4 - dobry
3 - dostateczny
2 - dopuszczajÄ…cy
1 - niedostateczny
Oceny bieżące mogÄ… być różnicowane dodatkowo poprzez stosowanie znaku "+"
KRYTERIA OCEN
Ocena
|
Opanowane umiejętności i aktywność
|
wiedza
|
Ocena celujÄ…ca
|
1. UczeÅ„ nie tylko potrafi korzystać z różnych źródeÅ‚ informacji wskazanych przez nauczyciela ale również umie samodzielnie zdobyć wiadomoÅ›ci.
2. Systematycznie wzbogaca swÄ… wiedzÄ™ przez czytanie książek i artykuÅ‚ów o treÅ›ci historycznej.
3. Wychodzi z samodzielnymi inicjatywami rozwiÄ…zania konkretnych problemów zarówno w czasie lekcji jak i pracy pozalekcyjnej.
4. Bierze aktywny udziaÅ‚ w konkursach w których wymagana jest wiedza historyczna. Odnosi w nich sukcesy.
5. Jest autorem pracy wykonanej dowolną techniką o dużych wartościach poznawczych i dydaktycznych.
6. Wyraża samodzielny, krytyczny stosunek do określonych zagadnień z przeszłości. Potrafi udowadniać swoje zdanie używając odpowiedniej argumentacji będącej skutkiem nabytej samodzielnie wiedzy.
|
Posiada wiedzę wykraczającą znacznie poza zakres materiału programowego np.
w odniesieniu do określonej epoki, kraju lub zagadnienia. Dodatkowa wiedza jest owocem samodzielnych poszukiwań i przemyśleń.
|
Ocena
bardzo dobra
|
1. Sprawnie korzysta ze wszystkich dostÄ™pnych i wskazanych przez nauczyciela źródeÅ‚ informacji. Potrafi również korzystajÄ…c ze wskazówek nauczyciela dotrzeć do innych źródeÅ‚ wiadomoÅ›ci.
2. Samodzielnie rozwiązuje problemy i zadania postawione przez nauczyciela posługując się nabytymi umiejętnościami.
3. Wykazuje siÄ™ aktywnÄ… postawÄ… w czasie lekcji.
4. Bierze udział w konkursach historycznych lub wymagających wiedzy i umiejętności historycznych.
5. Rozwiązuje dodatkowe zadania o średnim stopniu trudności.
|
Opanował materiał przewidziany programem.
|
Ocena
Dobra
|
1. Potrafi korzystać ze wszystkich poznanych w czasie lekcji źródeÅ‚ informacji.
2. Umie samodzielnie rozwiązać typowe zadania, natomiast zadania o stopniu trudniejszym wykonuje pod kierunkiem nauczyciela.
3. RozwiÄ…zuje niektóre dodatkowe zadania o stosunkowo niewielkiej skali trudnoÅ›ci.
4. Poprawnie rozumuje w kategoriach przyczynowo – skutkowych. Jest aktywny w czasie lekcji.
|
Opanował materiał programowy w stopniu zadowalającym.
|
Ocena dostateczna
|
1. Potrafi pod kierunkiem nauczyciela skorzystać z podstawowych źródeÅ‚ informacji.
2. Potrafi wykonać proste zadania.
3. W czasie lekcji wykazuje się aktywnością w stopniu zadowalającym.
|
Opanował podstawowe elementy wiadomości programowych.
|
Ocena dopuszczajÄ…ca
|
1. Przy pomocy nauczyciela potrafi wykonać proste polecenia wymagające zastosowania podstawowych umiejętności.
|
Jego wiedza posiada poważne braki, które jednak można usunąć w dÅ‚uższym okresie czasu.
|
Ocena niedostateczna
|
1. Nawet przy pomocy nauczyciela nie potrafi wykonać prostych poleceń wymagających zastosowania podstawowych umiejętności.
|
Braki w wiedzy są na tyle duże, że nie rokują one nadziei na ich usunięcie.
|
IV. USTALENIE CZĘSTOTLIWOŚCI KONTROLII SPOSOBY INFORMOWANIA UCZNIA O OCENIE CZĄSTKOWEJ Z DANEJ FORMY AKTYWNOŚCI
Forma aktywności
|
Sposoby informowania
|
Częstotliwość
|
Odpowiedź ustna
|
Ustnie po odpowiedzi
|
Przynajmniej 1 x w semestrze
|
Praca domowa
|
ustnie lub pisemnie w zeszycie ucznia lub w ćwiczeniach
|
Przynajmniej 3 x w semestrze
|
Prowadzenie zeszytu przedmiotowego i zeszytu ćwiczeń
|
Pisemnie w zeszycie lub w zeszycie ćwiczeń
|
Przynajmniej 1 x w semestrze, przy każdej odpowiedzi ustnej
|
Prace dodatkowe
|
Ustnie lub pisemnie
|
W zależności od omawianego materiału
|
Praca w grupie
|
Ustnie pod koniec lekcji
|
Na zakoÅ„czenie lekcji, na której wystÄ…piÅ‚a ta forma
|
Aktywność
|
Ustnie (3 "+" to ocena bdb)*
|
Na każdej lekcji
|
Sprawdzian
|
Pisemnie
|
Po każdym dziale
|
Kartkówka
|
Pisemnie
|
Przynajmniej 1 na semestr, dowolna ilość
|
Oceny wystawione przez nauczyciela sÄ… jawne i uzasadnione. UczeÅ„ jest zobowiÄ…zany informować o ocenach rodziców.
V. NARZĘDZIA SPRAWDZAJĄCE STOPIEŃ OPANOWANIA WIADOMOŚCI
I UMIEJETNOÅšCI; ZASADY PRZEPROWADZANIA KLASÓWEK, SPRAWDZIANÓW ORAZ USTALENIE FORM POPRAWIANIA OCENY Z KLASÓWEK
Narzędzie
|
Zasady przeprowadzania klasówek...
|
Formy poprawiania
|
Ustalona ilość w semestrze
|
Praca klasowa
|
-
przeprowadzana po powtórzeniu materiaÅ‚u, wpisana do dziennika;
-
zapowiadana tydzieÅ„ wczeÅ›niej, omówiony jest jej zakres oraz kryteria wymagaÅ„.
-
praca klasowa do wglÄ…du dla rodziców na spotkaniach indywidualnych u nauczyciela przedmiotu
|
-
sprawdzenie i oddanie poprawionych prac w ciÄ…gu tygodnia
-
uczeÅ„ poprawia ocenÄ™ niedostatecznÄ… w terminie ustalonym z nauczycielem, nie później niż tydzieÅ„ od omówienia poprawionej pracy klasowej
|
Po przerobieniu działu, maksymalnie 3 w semestrze.
|
Kartkówka
|
-
obejmuje materiałwyłącznie z 3 ostatnich lekcji,
-
nie jest zapowiadana
|
-
sprawdzenie i oddanie w ciÄ…gu tygodnia
-
nie podlega poprawie
|
Przynajmniej 1 x w semestrze, dowolna ilość
|
Prace klasowe są obowiązkowe i jeśli uczeń opuścił pracę klasową z przyczyn losowych, powinien napisać ją w terminie uzgodnionym z nauczycielem. Ponowne nieprzystąpienie do sprawdzianu kończy się wpisaniem oceny niedostatecznej do dziennika.
Na koniec semestru nie przewiduje siÄ™ pracy klasowej zaliczeniowej.
VI. USTALENIE ILOŚCI PRAC DOMOWYCH, CZĘSTOTLIWOŚCI ORAZ CZASU NA ICH PRZYGOTOWANIE
Rodzaj pracy domowej
|
Częstotliwość ich zadawania
|
Czas na przygotowanie pracy przez ucznia
|
Uzupełnianie ćwiczeń
|
na bieżąco
|
na kolejnÄ… lekcjÄ™
|
Ustne utrwalenie lekcji
|
na bieżąco
|
na kolejnÄ… lekcjÄ™
|
Dodatkowa praca
|
w zależności od omawianego materiału
|
uzgadniany z uczniem
|
VII. ZESZYT PRZEDMIOTOWY I ZESZTY ĆWICZEŃ
UczeÅ„ ma obowiÄ…zek prowadzenia zeszytu przedmiotowego, w którym powinny znajdować siÄ™ zapisy tematów, notatki, zapisy poleceÅ„ ustnych lub pisemnych prac domowych, miejsce na korespondencjÄ™ z rodzicami.
Zeszyt powinien być prowadzony systematycznie. W przypadku nieobecności ucznia w szkole, powinien go uzupełnić.
Uczeń ma obowiązek prowadzenia zeszytu ćwiczeń.
Brak zadania, zeszytu (lub ćwiczeÅ„), w którym należaÅ‚o odrobić zadanie domowe zaznaczony zostaje w dzienniku.
VIII. NIEPRZYGOTOWANIA
UczeÅ„ ma prawo zgÅ‚osić w ciÄ…gu póÅ‚rocza 2 nieprzygotowania, które obejmujÄ…:
- brak zadania domowego,
- odpowiedź,
- kartkówka.
Nieprzygotowanie powinno być zgłoszone przez ucznia przed lekcją.
IX. PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA - PODSUMOWANIE
1. W ciÄ…gu semestru uczeÅ„ powinien zdobyć przynajmniej 3 oceny (w miarÄ™ możliwoÅ›ci z różnych form oceniania).
2. Oceny klasyfikacyjne semestralne i koÅ„cowe ustala nauczyciel przedmiotu biorÄ…c pod uwagÄ™ wszystkie oceny czÄ…stkowe, ze szczególnym uwzglÄ™dnieniem ocen z dÅ‚uższych sprawdzianów pisemnych,
a w przypadku oceny koÅ„cowej (rocznej) również oceny semestralnej.
3. W ocenie prac pisemnych przyjmuje się procentowy wskaźnik przeliczenia punktacji pracy zgodnie z zasadami ustalonymi w Szkolnym Systemie Oceniania.
Wstawił: Izabela Stęga, 2012-10-07 22:06
|