Załączniki do postu:
{files}

PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA Z PRZYRODY

NAUCZYCIEL PRZEDMIOTU: KRYSTYNA MROCZKA

Cele ogólne oceniania:

  • rozpoznanie przez nauczyciela poziomu i postÄ™pów w opanowaniu przez ucznia wiadomoÅ›ci i umiejÄ™tnoÅ›ci w stosunku do wymagaÅ„ programowych,
  • poinformowanie ucznia o poziomie jego osiÄ…gnięć edukacyjnych z  i postÄ™pachtym zakresie,
  • pomoc uczniowi w samodzielnym ksztaÅ‚ceniu,
  • motywowanie ucznia do efektywnej pracy,
  • przekazanie rodzicom lub opiekunom informacji o postÄ™pach dziecka,
  • dostarczenie nauczycielowi informacji zwrotnej na temat efektywnoÅ›ci jego nauczania, prawidÅ‚owoÅ›ci doboru metod i technik pracy z uczniem.

 

Przedmiotem oceniania będą następujące obszary aktywności ucznia:

  • ksztaÅ‚towanie pojęć przyrodniczych oraz stopieÅ„ ich opanowania,
  • poprawność rozumowania i formuÅ‚owania wniosków,
  • interpretacja zjawisk przyrodniczych i ich zwiÄ…zków przyczynowo-skutkowych,
  • prowadzenie obserwacji z jej dokumentacjÄ… w pracy indywidualnej i grupowej,
  • korzystanie z różnych źródeÅ‚ informacji i posÅ‚ugiwanie siÄ™ różnymi pomocami,
  • wkÅ‚ad pracy i aktywność ucznia na lekcji,
  • stosunek do przyrody

Formy aktywności ucznia podlegające ocenie i ich częstotliwość:

  1. wypowiedzi ustne (przynajmniej raz w semestrze) np.: swobodna wypowiedź na okreÅ›lony temat, analiza i interpretacja obserwacji, pomiarów lub map.- przy odpowiedzi ustnej obowiÄ…zuje znajomość materiaÅ‚u z trzech ostatnich lekcji,  w przypadku lekcji powtórzeniowych z caÅ‚ego dziaÅ‚u;
  2. prace pisemne:
    • kartkówki obejmujÄ…ce materiaÅ‚ z trzech ostatnich lekcji (nie muszÄ… być wczeÅ›niej zapowiedziane, ale mogÄ…);
    • sprawdziany podsumowujÄ…ce poszczególne dziaÅ‚y (po każdym dziale jest sprawdzian; sprawdzian jest zapowiadany co najmniej tydzieÅ„ wczeÅ›niej);
    • sprawdziany okresowe (Å›ródroczne lub roczne) w formie badania wyników nauczania;
  3. wkÅ‚ad pracy w przyswojenie wiedzy na lekcji: krótkie wypowiedzi na lekcji, praca w grupie, prowadzenie obserwacji, wykonywanie zleconych zadaÅ„ podlega ocenie na bieżąco od 1 do 6;
  4. umiejÄ™tnoÅ›ci doskonalone w domu (praca domowa); na bieżąco; w zależnoÅ›ci od stopnia trudnoÅ›ci za pomocÄ…  ocen w skali 1-6;
  5. zeszyt ćwiczeÅ„ sprawdzany bÄ™dzie minimum raz w semestrze biorÄ…c pod uwagÄ™ staranność, systematyczność i kompletność notatek;  
  6. prace dodatkowe (samodzielne opracowania oparte na innych źródÅ‚ach niż podrÄ™cznik, plansze, prace projektowe, udziaÅ‚ w konkursach , prezentacje, zbiory);
  7. postawa i obowiązkowość ucznia .

Kryteria oceniania:

1. Każdy uczeń jest oceniany zgodnie z zasadami sprawiedliwości.

2. Oceny cząstkowe wyrażane są cyfrowo w skali 1-6.

3. Ocena klasyfikacyjna wyrażana jest słownie wg skali: celujący, bardzo dobry, dobry, dostateczny, dopuszczający, niedostateczny.

4. W przypadku wypowiedzi pisemnych przyjmuje siÄ™ skalÄ™ punktowÄ… przeliczanÄ… na oceny cyfrowe wg kryteriów:

                                          96% - 100% - ocena celujÄ…ca

                                          90% - 95% - ocena bardzo dobra

                                          75% - 89% -  ocena dobra

                                           50% -74% -  ocena dostateczna

                                           30% - 49% - ocena dopuszczajÄ…ca

                                            0 % - 29% - ocena niedostateczna

 

  Sprawdziany pisemne obejmujÄ…ce wiÄ™ksze partie materiaÅ‚u ( jeden lub dwa dziaÅ‚y):

      w kl. IV       I semestr – 3 sprawdziany,   II semestr – 3 sprawdziany

      w kl. V         I semestr – 3 sprawdziany,   II semestr -  3 sprawdziany

      w kl. VI        I semestr – 3 sprawdziany,   II semestr -  3 sprawdziany

 5. Podczas odpowiedzi ustnych zwraca siÄ™ uwagÄ™ na:

  • znajomość i poprawne stosowanie pojęć,
  • prowadzenie prostych obliczeÅ„, rozumowaÅ„, wykazywanie zwiÄ…zków i zależnoÅ›ci.

6. Nauczyciel oddaje sprawdzone prace pisemne w terminie jednego tygodnia.

7. Sprawdziany, z których uczeÅ„ uzyskaÅ‚ cenÄ™ niedostatecznÄ… lub dopuszczajÄ…cÄ… ma prawo poprawić w ciÄ…gu dwóch tygodni od ich napisania po raz pierwszy. Do dziennika obok oceny uzyskanej poprzednio wpisuje siÄ™ ocenÄ™ poprawionÄ…. UczeÅ„ nieobecny na sprawdzianie ma obowiÄ…zek napisania sprawdzianu lub zaliczenia odpowiedziÄ… ustnÄ… w ciÄ…gu tygodnia od daty powrotu do szkoÅ‚y.

8. Kartkówki nie podlegajÄ… poprawie.

9. UczeÅ„ ma prawo do zgÅ‚oszenia przed lekcjÄ…, bez żadnych konsekwencji nieprzygotowania do lekcji (z wyjÄ…tkiem zaplanowanych sprawdzianów i lekcji powtórzeniowych) - 3 razy w ciÄ…gu semestru.

10. W przypadku, gdy uczeÅ„ zgÅ‚osi chęć uzupeÅ‚nienia braków z przedmiotu, nauczyciel chÄ™tnie udzieli pomocy w umówionym terminie i formie.

11. Klasyfikacji Å›ródrocznej i rocznej dokonuje siÄ™ na podstawie ocen czÄ…stkowych, przy czym wiÄ™ksze znaczenie majÄ… oceny ze sprawdzianów, w drugiej kolejnoÅ›ci sÄ… odpowiedzi ustne i kartkówki. Inne oceny majÄ… charakter wspomagajÄ…cy.


Wstawił: admin, 2012-10-07 22:04