Przedmiotowy System Oceniania Matematyka 2001
dla klas IV-VI SP i I-III Gimnazjum
Przedmiotowy System Oceniania (w skrócie PSO) jest zgodny z RozporzÄ…dzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30.04.2007 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i sÅ‚uchaczy oraz przeprowadzenia egzaminów i sprawdzianów w szkoÅ‚ach publicznych. Przedmiotowy System Oceniania z matematyki jest zgodny z WewnÄ…trzszkolnym Systemem Oceniania w Zespole SzkóÅ‚ im. ks. PraÅ‚ata StanisÅ‚awa SudoÅ‚a w Dzikowcu.
I. Kontrakt między nauczycielem i uczniem
1. Każdy uczeń jest oceniany zgodnie z zasadami sprawiedliwości.
2. Prace klasowe, sprawdziany i odpowiedzi ustne sÄ… obowiÄ…zkowe.
3. Prace klasowe są zapowiadane z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem i podany jest zakres sprawdzanych umiejętności i wiedzy.
4. Krótkie sprawdziany (kartkówki) nie muszÄ… być zapowiadane i nie mogÄ… być poprawiane na innÄ… ocenÄ™.
5. Uczeń nieobecny na pracy klasowej lub sprawdzianie musi ją napisać
w terminie uzgodnionym z nauczycielem.
6. KażdÄ… pracÄ™ klasowÄ… napisanÄ… na ocenÄ™ niedostatecznÄ… należy poprawić w ciÄ…gu dwóch tygodni od dnia jej otrzymania. InnÄ… ocenÄ™ z pracy klasowej można poprawić tylko jeden raz w semestrze. Ocena z poprawy jest brana pod uwagÄ™.
7. Po dłuższej nieobecności w szkole (powyżej tygodnia) uczeń ma prawo nie być oceniany przez kolejne dwie lekcje
8. Uczeń ma prawo do nieprzygotowania się do lekcji zgodnie z WSO tzn. trzy razy w semestrze
9. Po wykorzystaniu limitu za każde nieprzygotowanie otrzymuje ocenę niedostateczną.
10.Na koniec semestru i roku nie przewiduje siÄ™ dodatkowych sprawdzianów zaliczeniowych.
11.Aktywność na lekcji nagradzana jest „plusami”. Za 10 zgromadzonych „plusów” uczeÅ„ otrzymuje ocenÄ™ bardzo dobrÄ…. Przez aktywność rozumiemy: czÄ™ste zgÅ‚aszanie siÄ™ na lekcji i udzielanie poprawnych odpowiedzi, rozwiÄ…zywanie zadaÅ„ dodatkowych, aktywnÄ… pracÄ™ w grupach.
12.Przy ocenianiu nauczyciel uwzględnia umiejętności intelektualne ucznia.
III. Obszary aktywności
Na lekcjach matematyki oceniane są następujące
obszary aktywności ucznia:
1. Rozumienie pojęć matematycznych i znajomość ich definicji.
2. Znajomość i stosowanie poznanych twierdzeń.
3. Prowadzenie rozumowań.
4. Rozwiązywanie zadań z wykorzystaniem poznanych metod.
5. Posługiwanie się symboliką i językiem matematyki adekwatnym do danego etapu kształcenia.
6. Analizowanie tekstów w stylu matematycznym.
7. Stosowanie wiedzy przedmiotowej w rozwiÄ…zywaniu
problemów pozamatematycznych.
8. Prezentowanie wyników swojej pracy w różnych
formach.
9. Aktywność na lekcjach, praca w grupach i własny wkład pracy ucznia.
Przy ocenie odpowiedzi ustnych, prac projektowych, zadań domowych, pracy grupowej itp. należy brać pod uwagę stopień opanowania umiejętności
w poszczególnych obszarach aktywnoÅ›ci.
IV. Kryteria oceny semestralnej i rocznej
1. O zagrożeniu ocenÄ… niedostatecznÄ… nauczyciel informuje ucznia, jego rodziców oraz wychowawcÄ™ na miesiÄ…c przed klasyfikacjÄ….
2. Wszystkie formy aktywności ucznia oceniane są w skali stopniowej.
3. Punkty uzyskane z prac klasowych i sprawdzianów przeliczane sÄ… zgodnie z WSO, tzn.:
96% -100% celujÄ…cy
90% -95% bardzo dobry
75% -89% dobry
50% -74% dostateczny
49% -31% dopuszczajÄ…cy
30% -0% niedostateczny
4. Na ocenę semestralną (roczną) wpływają:
- prace klasowe
- kartkówki
- odpowiedzi ustne
- prace domowe
- prace długoterminowe
- aktywność, przygotowanie do lekcji i prace dodatkowe.
5. Ocenę roczną wystawia się na podstawie uzyskanych ocen w ciągu całego roku
6. OcenÄ™ celujÄ…cÄ… może otrzymać uczeÅ„, który speÅ‚nia kryteria oceny przynajmniej bardzo dobrej oraz osiÄ…gnÄ…Å‚ sukcesy w konkursach matematycznych.
V. Informacja zwrotna
1. Nauczyciel – uczeÅ„:
a) nauczyciel informuje o wymaganiach i kryteriach
oceniania;
b) nauczyciel pomaga w samodzielnym planowaniu
rozwoju;
c) nauczyciel motywuje do dalszej pracy.
2. Nauczyciel – rodzice:
a) nauczyciel informuje rodziców o wymaganiach
i kryteriach oceniania;
b) nauczyciel informuje o aktualnym stanie rozwoju
i postÄ™pów w nauce;
nauczyciel dostarcza rodzicom informacji
o trudnościach ucznia;
nauczyciel dostarcza rodzicom informacji
o uzdolnieniach ucznia;
nauczyciel daje wskazówki do pracy uczniem.
3.Nauczyciel – wychowawca klasy – dyrektor:
a)nauczyciel informuje wychowawcÄ™
o aktualnych osiągnięciach ucznia;
b) nauczyciel informuje dyrekcjÄ™ o sytuacjach
wymagajÄ…cych jego zdaniem interwencji.
VI. Ewaluacja PSO
PSO podlega ewaluacji na koniec roku szkolnego oraz na zakończenie każdego etapu kształcenia.
(data zapoznania): PrzewodniczÄ…cy klas:
Ia: …………………………………
Ib: …………………………………
IIIa: ………………………………..
IIIb: ………………………………..
Nauczyciele matematyki:
Barbara Drapała
Justyna Mytych
Wstawił: Barbara Drapała, 2012-10-07 22:00
|