Załączniki do postu:
{files}

Przedmiotowy System Oceniania Matematyka 2001
 dla klas IV-VI SP i I-III Gimnazjum

 

 

Przedmiotowy System Oceniania (w skrócie PSO) jest zgodny z RozporzÄ…dzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30.04.2007 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i sÅ‚uchaczy oraz przeprowadzenia egzaminów i sprawdzianów w szkoÅ‚ach publicznych. Przedmiotowy System Oceniania z matematyki jest zgodny z WewnÄ…trzszkolnym Systemem Oceniania w Zespole SzkóÅ‚ im. ks. PraÅ‚ata StanisÅ‚awa SudoÅ‚a w Dzikowcu.

 

 

 

I.  Kontrakt miÄ™dzy nauczycielem i uczniem

 

1.     Każdy uczeÅ„ jest oceniany zgodnie z zasadami sprawiedliwoÅ›ci.

2.     Prace klasowe, sprawdziany i odpowiedzi ustne sÄ… obowiÄ…zkowe.

3.     Prace klasowe sÄ… zapowiadane z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem i podany jest zakres sprawdzanych umiejÄ™tnoÅ›ci i wiedzy.

4.     Krótkie sprawdziany (kartkówki) nie muszÄ… być zapowiadane i nie mogÄ… być poprawiane na innÄ… ocenÄ™.

5.     UczeÅ„ nieobecny na pracy klasowej lub sprawdzianie musi jÄ… napisać
w terminie uzgodnionym z nauczycielem.

6.     KażdÄ… pracÄ™ klasowÄ… napisanÄ… na ocenÄ™ niedostatecznÄ… należy poprawić w ciÄ…gu dwóch tygodni od dnia jej otrzymania. InnÄ… ocenÄ™ z pracy klasowej można poprawić tylko jeden raz w semestrze. Ocena z poprawy jest brana pod uwagÄ™.

7.     Po dÅ‚uższej nieobecnoÅ›ci w szkole (powyżej tygodnia) uczeÅ„ ma prawo nie być oceniany przez kolejne dwie lekcje

8.     UczeÅ„ ma prawo do nieprzygotowania  siÄ™ do lekcji zgodnie z WSO tzn. trzy razy w semestrze

9.     Po wykorzystaniu limitu za każde nieprzygotowanie otrzymuje ocenÄ™ niedostatecznÄ….

10.Na koniec semestru i roku nie przewiduje siÄ™ dodatkowych sprawdzianów zaliczeniowych.

11.Aktywność na lekcji nagradzana jest „plusami”. Za 10 zgromadzonych „plusów” uczeÅ„ otrzymuje ocenÄ™ bardzo dobrÄ…. Przez aktywność rozumiemy: czÄ™ste zgÅ‚aszanie siÄ™ na lekcji i udzielanie poprawnych odpowiedzi, rozwiÄ…zywanie zadaÅ„ dodatkowych, aktywnÄ… pracÄ™ w grupach.

12.Przy ocenianiu nauczyciel uwzględnia umiejętności intelektualne ucznia.

 

 

 

 

III. Obszary aktywności

 

 

 

Na lekcjach matematyki oceniane są następujące

obszary aktywności ucznia:

 

 

1. Rozumienie pojęć matematycznych i znajomość ich definicji.

2. Znajomość i stosowanie poznanych twierdzeń.

3. Prowadzenie rozumowań.

4. Rozwiązywanie zadań z wykorzystaniem poznanych metod.

5. Posługiwanie się symboliką i językiem matematyki adekwatnym do danego etapu kształcenia.

6. Analizowanie tekstów w stylu matematycznym.

7. Stosowanie wiedzy przedmiotowej w rozwiÄ…zywaniu

problemów pozamatematycznych.

8. Prezentowanie wyników swojej pracy w różnych

formach.

9. Aktywność na lekcjach, praca w grupach i własny wkład pracy ucznia.

 

 

 

 

Przy ocenie odpowiedzi ustnych, prac projektowych, zadań domowych, pracy grupowej itp. należy brać pod uwagę stopień opanowania umiejętności
w poszczególnych obszarach aktywnoÅ›ci.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

IV. Kryteria oceny semestralnej i rocznej

 

 

1.     O zagrożeniu ocenÄ… niedostatecznÄ… nauczyciel informuje ucznia, jego rodziców oraz wychowawcÄ™ na miesiÄ…c przed klasyfikacjÄ….

 

 

2.     Wszystkie formy aktywnoÅ›ci ucznia oceniane sÄ… w skali stopniowej.

 

 

3.     Punkty uzyskane z prac klasowych i sprawdzianów przeliczane sÄ… zgodnie z WSO, tzn.:

 

96% -100% celujÄ…cy

90% -95% bardzo dobry

75% -89% dobry

50% -74% dostateczny

49% -31% dopuszczajÄ…cy

30% -0% niedostateczny

 

4.     Na ocenÄ™ semestralnÄ… (rocznÄ…) wpÅ‚ywajÄ…:

 

- prace klasowe

- kartkówki

- odpowiedzi ustne

- prace domowe

- prace długoterminowe

- aktywność, przygotowanie do lekcji i prace dodatkowe.

 

 

5.     OcenÄ™ rocznÄ… wystawia siÄ™ na podstawie uzyskanych ocen w ciÄ…gu caÅ‚ego roku

 

 

6. OcenÄ™ celujÄ…cÄ… może otrzymać uczeÅ„, który speÅ‚nia kryteria oceny przynajmniej bardzo dobrej oraz osiÄ…gnÄ…Å‚ sukcesy w konkursach matematycznych.

 

 

V. Informacja zwrotna

 

1. Nauczyciel – uczeÅ„:

a) nauczyciel informuje o wymaganiach i kryteriach

oceniania;

b) nauczyciel pomaga w samodzielnym planowaniu

rozwoju;

c) nauczyciel motywuje do dalszej pracy.

 

2. Nauczyciel – rodzice:

a) nauczyciel informuje rodziców o wymaganiach

i kryteriach oceniania;

b) nauczyciel informuje o aktualnym stanie rozwoju

i postÄ™pów w nauce;

nauczyciel dostarcza rodzicom informacji

o trudnościach ucznia;

nauczyciel dostarcza rodzicom informacji

o uzdolnieniach ucznia;

nauczyciel daje wskazówki do pracy uczniem.

 

3.Nauczyciel – wychowawca klasy – dyrektor:

a)nauczyciel informuje wychowawcÄ™

o aktualnych osiągnięciach ucznia;

b) nauczyciel informuje dyrekcjÄ™ o sytuacjach

wymagajÄ…cych jego zdaniem interwencji.

 

 

VI. Ewaluacja PSO

 

PSO podlega ewaluacji na koniec roku szkolnego oraz na zakończenie każdego etapu kształcenia.

 

 

(data zapoznania):                                  PrzewodniczÄ…cy klas:

 

                                                             Ia: …………………………………                                                     

                                                             Ib: …………………………………

                                                             IIIa: ………………………………..

                                                             IIIb: ………………………………..

Nauczyciele matematyki:

 

Barbara Drapała

Justyna Mytych


Wstawił: Barbara Drapała, 2012-10-07 22:00